Jumaat, 17 Oktober 2008

Majikan dan OKU dalam bidang pekerjaan....

Langkah-langkah bagi membantu majikan dan OKU dalam bidang pekerjaan adalah:

(a) Menemuduga pencari kerja
- Butir-butir diri (nama, umur, alamat, nombor telefon atau faks, contact person)
- Taraf pendidikan (lepasan PMR, SPM, STPM, diploma, ijazah dan lain-lain)
- Kelayakan vokasional
- Kemahiran
- Pengalaman kerja
- Waktu kerja, upah dan lain-lain kemudahan
- Jenis kecacatan (kurang upaya penglihatan, kurang upaya pendengaran, kurang upaya akal, kurang upaya fizikal)
- Mobiliti: pengangkutan awam, kenderaan untuk orang OKU
- Keperluan (ramp, elevators, wider doors, frequent rest periods, personal assistance, assertive devuces used)

(b) Merekodkan maklumat
Pencari kerja
~ Proses pendaftaran yang mudah
~ Menggalakkan pendaftaran semula
Maklumat majikan
~ Nama, alamat, nombor telefon atau faks
~ Kesesuaian tempat kerja, lokasi premis
~ Pengalaman menggajikan OKU
~ Deskripsi kekosongan jawatan
~ Kekosongan yang sesuai untuk OKU

(c) Mengenal pasti kerja yang sesuai
- Kerja yang sesuai
- Calon yang sesuai
- Pengubahsuaian kerja
- Analisa tugas (proses kerja)
- Analisa kerja (apa, bagaimana, di mana, keperluan sesuatu kerja)

(d) Penempatan OKU ke syarikat
- Jika tidak ada pengalaman atau kemahiran maka sarankan tempoh percubaan
- Meyakinkan majikan menggajikan OKU
- Perbincangan berkaitan pertukaran tempat kerja, deskripsi kerja, terma-terma perkhidmatan
- Keperluan latihan
- Bilangan OKU yang digajikan
- Kemudahan pengangkutan

(e) Selepas penempatan
- Lawatan susulan untuk mendapatkan maklum balas daripada kedua-dua pihak
- Membuat penilaian ke atas terma-terma perkhidmatan
- Menyelesaikan masalah yang wujud
- Pengubahsuaian kerja atau tugas yang perlu dibuat
- Mengenal pasti sama ada majikan ingin menambah OKU

Ikuti huraian lebih lanjut berkaitan Apakah peluang pekerjaan yang sesuai untuk OKU? Apakah Perkembangan kerjaya untuk OKU? Apakah peranan sektor Kerajaan, swasta dan NGO dalam membantu OKU dalam membina kerjaya?




Dari buku Zinaida Ariffin.



Print this post

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

JAWATAN KOSONG DI PUSAT PERKHIDMATAN PELANGGAN CARREFOUR
>
Merujuk ke perkara di atas, kami di pasaraya besar Carrefour menawarkan 5 jawatan kosong kepada
> individu kurang upaya yang berbakat untuk bekerja bersama kami di Pusat Perkhidmatan Pelanggan Carrefour
> terletak di Carrefour Sri Petaling.
>
> Tanggungjawab :
>
> 1. Menerima Panggilan, menjawab pertanyaan dan merekodkan panggilan.
> 2. Membuat panggilan ke cawangan-cawangan lain untuk mendapatkan maklumat
> bagi pihak pelanggan.
> 3. Menerima aduan @ cadangan pelanggan melalui telefon dan memberikan maklumbalas kepada
> pelanggan dalam masa 48jam.
>
> Syarat Kelayakan
> 1. Berumur di antara 18thn - 30 thn
> 2. Pengalaman berkerja / bagi yang tidak berpengalaman , latihan akan diberikan.
> 2. Boleh melihat, berkomunikasi, mendengar, menulis dan menaip.
> 3. Fasih dalam Bahasa Melayu & Bahasa Inggeris
> 4. Mempunyai kenderaan sendiri
> 5. Berkemampuan untuk berkerja syif , hujung minggu dan cuti Am
> 6. Mempunyai asas komputer.
>
> Bagi calon- calon yang berminat , boleh menhantarkan resume ke tth_7557@yahoo.com @ hubungi kami
> di Carrefour Customer Careline 1- 300- 88- 2939.
>
> Terima Kasih
>
> Mr.Thachna
> Carrefour Customer Careline
>

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails
 
Design By Hasbul © 2008-2010